Sebagai umat Islam sudah pasti kita pernah dengar tentang kisah Raja Firaun yang zalim pada zaman Nabi Musa AS. Lelaki Ini Bongkar SESUATU Tentang Ayat Di Dinding Makam Firaun

Raja Firaun dikenal sebagai pemimpin zalim dengan kuasa yang sangat besar dan kuat. Dia juga menganggap dirinya adalah Tuhan yang wajib disembah seluruh rakyat. Selain itu, Raja Firaun juga mempunyai seorang isteri yang bernama Asiyah. Akan tetapi isterinya sangat berbeza berbanding Raja Firaun.

Baru-baru ini, seorang pengguna Facebook iaitu Mohamad Nasir telah berkongsi tentang satu kisah yang menarik mengenai ayat di dinding makam Firaun. Ikuti perkongsian beliau di bawah :

Di dinding makam Firaun kat Piramid tu ada satu ayat yang menarik … Ia tulisan hieroglif.. Tapi sekarang orang dah pandai baca.. Dulu la orang tak faham.. Yela bahasa yang macam lukisan tu..

Terjemahan dia macam ni..

“Langit Menangisi Untukmu. Bumi Menangisi Untukmu. Bila Kamu Naik ke Syurga Menjadi Bintang”

Lelaki Ini Bongkar SESUATU Tentang Ayat Di Dinding Makam Firaun

Menariknya…

Dalam Quran Allah ada sebut juga pasai ayat tu… Lebih kurang macam ayat perli.. Perli la kat Firaun dia ingat dia mati langit akan menangis dan dia akan jadi bintang πŸŒŸπŸ˜†

Baca apa yang Allah balas..

Ayat ni memang Allah tuju pada Firaun.. Cumanya orang tak perasan.. Dulu orang tak perasan… Tapi sejak dapat baca tulisan hieroglif kat dinding piramid tu semua, barulah ada ilmuan Islam yang terperasan…

Sekali lagi ini apa yang ditulis Firaun di makam..

“Langit Menangisi Untukmu. Bumi Menangisi Untukmu. Bila Kamu Naik ke Syurga Menjadi Bintang”

Itu sebahagian.. Ayat di dinding itu panjang lagi.. Senang kata diorang tulis, jika Firaun mati, maka semualah bumi, langit, orang akan bersedih.. akan menangis.. akan meratap..

Begitulah nak gambarkan betapa sedihnya mereka..

Tapi, tahu tak apa yang Allah balas untuk ayat menangis sedih diorang ni, di dalam Al-Quran ?

Dalam surah Ad Dukhan ayat 28-29 . Maksudnya..

“Demikianlah Kami mewariskan (semua peninggalan Firaun dan orang-orangnya) kepada kaum yang lain. Maka langit dan bumi tidak menangisi mereka dan mereka pun tidak diberi penangguhan waktu”.

Perasan kan pada ayat Langit dan Bumi tak menangis pun kat hang aihh Firaun Oii… Kalau terjemahan kitalah…πŸ˜‚

Boleh nampak tak?

Sedangkan Quran ni turun lebih dari 1400 tahun dahulu.. Masa ni orang pun tak jumpa lagi makan-makam Firaun ni..

Makam ni dijumpai pada abad ke 19..Tahun 1800 dahulu.. AL Quran turun pada tahun 610 .. Beza 1200 tahun tau..

Macam mana dalam Quran ada ayat yang sama dengan apa yang ada di dinding Makam Firaun?

Nak jelaskan bagaimana?

Bagaimana orang-orang yang tidak mempercayai Al-Quran, yang tak percaya Quran itu ayat-ayat dari Tuhan, yang menuduh ia adalah tulisan Muhammad, yang menuduh ia adalah rekaan Muhammad dan pengikutnya?

Nak jelaskan bagaimana?

Macam mana Muhammad yang buta huruf itu boleh faham bahasa yang dah lama terkubur ?

Dan ketika dijumpa, orang tak faham tulisan hieroglif ni dah.. Sehinggalah terjumpanya Batu Artifak Rosetta..

Nak dijadikan cerita, panjang lah proses tersebut.. Maksud nya Allah buka lorong untuk manusia memahami bahasa purba zaman Firaun tersebut..

Sebab itu kita harus faham..

Kenapa Allah selamatkan jasad dan tinggalan Firaun?

Allah sebut dalam Quran yang Allah tinggalkan peninggalan dari Firaun untuk menjadi pengajaran dan tauladan pada umat kemudian..

Allah sebut begitu…

Sedangkan tamadun umat lain, kalau Allah sebut dalam Quran dihancurkan, kau carilah, kau kajilah.. memang tak akan jumpa. Allah hanya tinggalkan sedikit sahaja untuk memberitahu yang tamadun itu memang wujud tetapi tak banyak informasi yang boleh kita dapat..

Berbeza dengan peninggalan Firaun..

Allah sebut dalam Quran, Allah jaga.. Untuk pengajaran umat kemudian.. Bila Allah sebut ia dijaga… MasyaAllah..

Seperti yang kita boleh lihat sendiri sekarang ni..

Tapi tetap sebahagian dari manusia, tak nampak…

Dan dalam Quran, banyak lagi ayat-ayat lain yang menceritakan sesuatu yang mustahil sama sekali seorang manusia mampu menulisnya…

Allah siap sebut dalam Quran, jika Quran tu bukan dari Allah, pasti kamu akan jumpa pelbagai kesalahan..

Ada satu tu..

Sebelum ni baca je.. Orang Islam baca Quran dan tak perasan pun..

Bila Saintis moden yang buat kajian pada lebah.. dan hasil dari kajian tersebut menyatakan yang lebah mempunyai 2 perut.. Satu perut tinja dan satu lagi perut berisi madu..

Oklah.. biasalah kan haiwan memang pelik-pelik…

Tapi, sekali bila kau baca ayat ni..

β€œ..keluarlah dari dalam perut-perutnya (lebah) minuman yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia” (Surah al-Nahl: 69)

Terus kau macam dapat tangkap sesuatu!

Laaa ….. Patutlah Allah guna ayat plural bagi perut lebah ni 🐝, perut-perut.. Rupa-rupanya memang ada lebih dari satu perut!

*Perut-perut tu terjemahan dalam bahasa melayu dan ayat asal dalam bahasa Arab itu sendiri menggunakan ayat majmuk bagi perut tersebut .. Bermaksud lebih dari satu perut..

MasyaAllah..

Dan kita kemudian akan tertanya-tanya, ayat mana pula lagi yang akan mendedahkan lagi rahsia tentang alam ?

Seronok…

Orang yang suka tentang alam, suka tentang sejarah, suka tentang misteri dah rahsia, dia pasti seronok, teruja, kagum dengan Quran..

Cuma yang hatinya mati, dia akan memandang sepi..

Mudah-mudahan Allah bersihkan hati dan mematikan kita semua dalam perasaan kasih dan sayang nya pada Al-Quran .. InsyaAllah Aamiin Ya Rabbal Alamin 🀲🏻

Sumber : Mohamad Nasir

Share.

Leave A Reply