Sebenarnya Saya Isteri Dia

| July 19, 2020 | 0 Comments

Sebenarnya Saya Isteri Dia | Hai,  Assalamualaikum. Terima kasih admin kalau siarkan confessions ini. Hangat pasal poligami. Tentang ketidakadilan suami. Tentang isteri dizalimi.

Sebenarnya saya isteri dia yang ketiga. Hehe. Jangan marah dulu.
Kakak-kakak tahu kehadiran saya. Saya juga tahu situasi ini sebelum kami
nikah.

Nak dipendekkan cerita, kami satu tempat kerja. Saya dan suami. Dia
salah seorang boss di tempat kerja saya. Kami tak bercinta pun.

Benda ini jadi, bila saya dilanda ujian yang hampir menyebabkan saya
depresi. Masa tu, suami cakap, dah lama saya perhatikan awak, awak ok
ke? Dan saya terus menangis dekat situ juga.

Kebetulan akak pertama, datang pejabat haritu. Dan akak bawa saya balik
ke rumah.

Tak lama tu, akak ws dan tanya, nak tak jadi madu dia. Dia tak nak saya
sedih² sebab kecewa. Dia yakin abang mampu jaga kami semua.

Saya macam rasa ini semua mimpi. Takkan lah ada perempuan nak kongsi
suami sendiri. Pelik weiii.

Sampai lah akak kedua pula msg. Dia cakap, jangan risau, abang boleh
jaga. Dia siap cerita perjalanan perkahwinan dia. Akak pertama tolong
selesaikan semua.

Hidup bermadu kat Malaysia ni, kalau ikut betul, (bukan kahwin dekat
sempadan) strict weii. Kena sediakan dokumen, pejabat agama semak gaji,
semak tempat tinggal, segala serbi.

Dan dipendekkan cerita, kami nikah dan saya minta dipindahkan tempat
kerja ke cawangan lain. Sebabnya, tak larat nak hadap gosip.

Yelah orang masih pandang bermadu ni perampas, bermadu ni buruk dan
sebagainya. Orang kita masih tak boleh terima hakikat.

Suami awak tak mampu, tapi suami saya mampu, kami isteri² juga mampu.

Bila dalam hubungan ini, saya faham yang toleransi amatlah penting.
Contohnya giliran akak no 2. Jika ada benda penting, saya hanya mesej
abang sahaja.

Akak no 1 sakit haritu, saya dan akak no 2 keluar la berdua, beli
barang² rumah dan sebagainya.

Yang betulnya, suami memang kena betul² stabil dari segi kewangan. Tak
boleh hanya mampu dari segi batin. Kena kuar bekerja.

Macam suami selalu cakap, dia kena kerja betul², pastikan makan minum
isteri terjaga. Emosi isteri² terjaga.

Masa PKP haritu, hari² video call, bila jadi isteri ada nombor ni,
kesabaran kena tinggi. Walaupun yang paling muda.

Jadi akhirnya, kalau dah tahu yang datang tu suami orang, atau sendiri
pandai² pergi bercinta dengan suami orang, jangan mengada² nak perhatian
lebih, nak kasih sayang lebih.

Segala nak lebih. Belajar tolak ansur. Kita datang yang kemudian.
Belajar berkongsi.

Ini tak, datang kemudian, pastu rosakkan rumahtangga suami dengan isteri
pertama. Paksa lelaki tu ceraikan isteri pertama dia.

Apa punya perangai lah tu. Sebab tu orang cakap perampas, perangai macam
b*bi, menyodol aje.

Ingat, Allah redha kalau berkongsi. Yang Allah marah, rosakkan masjid
orang. Jadi batu api sampai suami ceraikan isteri. Merampas. Ni semua
Allah marah. Tapi berkongsi, Allah bagi izin.

Jadi kongsi lah molek². Bukan suami je kena adil, isteri-isteri pun kena
toleransi. Tak kesian ke suami jalan senget nanti? Jadi sama² saling
redha meredhai supaya Allah redha kepada kita semua.

Owh ya, jangan risau, saya faham, bukan semua wanita boleh terima
Confession ini. Percaya lah, suami kami mampu, suami awak tidak. Jadi
tenang-tenang sahaja ya. Sebarkan kasih sayang.

– Annissa (Bukan nama sebenar)

 

Kredit: IIUM Confessions

 

Tags: , , , ,

Category: KELUARGA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *