Author: Miss Adeq

Ini 15 Rahsia Emak Buat Kari Yang Paling Sedap Dalam Dunia. Anda Patut Cuba! | Ketahui 15 rahsia untuk menghasilkan kari ayam/daging atau kari ikan yang sedap. Sesetengahnya mungkin anda sudah tahu, tapi ada beberapa tip yang pasti akan ‘memeranjatkan’ anda. Kali ini, RASA ingin berkongsi 15 rahsia untuk memasak kari yang sedap. Ada sesetengah daripada tip ini yang mungkin akan mengejutkan anda. Ayuh, teruskan membaca! KARI AYAM atau DAGING Rempah kena garing, tetapi jangan sampai hangus, selalu orang bancuh serbuk kari dengan air. Tapi sebenarnya kena tumis bawang dan bahan lain, kemudian masukkan rempah kari. Goreng pantas selama 1-2…

Read More

Khasiat Air Kelapa Yang Anda Perlu Tahu | Selalunya orang biasa minum air kelapa ketika cuaca panas, memang terasa segar dan badan pun terasa sejuk kalau dapat minum air kelapa. Dahaga pun hilang bila dapat minum. Ketika musim panas, memang digalakkan minum air kelapa kerana ia mengandungi elektrolit yang membantu mengembalikan ion tubuh yang hilang sewaktu berpeluh. Air kegemaran ramai ini juga tinggi kandungan potassium, klorida, magnesium, kalsium, sodium serta vitamin B kompleks yang diperlukan oleh tubuh. 1. Sistem Imunisasi Semakin Kuat Air kelapa melawan virus selesema, typhus dan penyakit berjangkit. Ia juga menghilangkan bakteria penyebab kepada penyakit gusi dan…

Read More

Tips Bersihkan Microwave | Microwave adalah salah satu perkakas dapur yang wajib ada di setiap dapur rumah. Setiap kali memasak, dinding microwave mesti akan ada kesan percikan minyak hasil dari masakan kita. Nak guna microwave ni kita kena rajin, selepas guna anda harus terus membersihkannya. Jika ditinggalkan, kotoran itu akan menghasilkan bakteria. Ini tips membersihkan microwave di dapur anda: 1. Perah sedikit jus lemon ke dalam air dan panaskan microwave selama tiga minit di dalam cawan atau bekas terbuka. Selepas itu, biarkan microwave tersebut sejuk. Kemudian gunakan air lebihan campuran untuk lap microwave. Biar sehingga kering. 2. Campur satu sudu…

Read More

Manfaat Kulit Pisang Yang Ramai Tidak Tahu | Sebelum ini, kulit pisang hanya dibuang sahaja. Biasanya kita hanya mengambil isinya, kulitnya kita terus buang. Tetapi rupa-rupanya kulit pisang ini mengandungi manfaat yang ramai tidak tahu. Kita hanya tahu isi nya sahaja yang mengandungi khasiat dan manfaat, tetapi tidak kulitnya. Banyak keajaiban yang tersembunyi yang boleh dimanfaatkan dari kulitnya. Antara manfaat kulit pisang ialah: 1. Mengurangkan Jerawat Dan Anti Kedutan Kulit pisang mengandungi vitamin C, E, kalium dan zink, besi dan mangan. Khasiat ini dapat meredakan kulit yang meradang dan mengurangkan jerawat. Selain itu ia juga mengandungi lutein dan karotenoid yang…

Read More

Cara Paling Jimat Jaga Kesihatan | Setiap orang mahu sihat dan tidak terkena sebarang penyakit. Tapi hakikatnya, harga untuk makanan sihat sangat mahal dan kos untuk rawatan juga begitu mahal. Jangan risau, ada cara terbaik untuk anda kekal jimat untuk kekal sihat dengan cara yang bersederhana. Antara tips nya adalah: 1. Tidur Awal Badan manusia berupaya membaiki sendiri setiap kali kita tidur pada malam hari. Proses membaik pulih badan selalunya lebih efisien jika waktu tidur adalah sama. Masalah tidur tidak menentu, lambat laun boleh mendatangkan mudarat. Jadi penting untuk kita tidur awal supaya dapat mengelak dari penyakit. 2. Bersarapan Pagi…

Read More

Khasiat Beras Perang Yang Perlu Anda Tahu | Anda pasti tahu apa itu beras perang kan. Kalau tak tahu, min terangkan sedikit apa itu beras perang. Beras perang merupakan jenis beras yang kurang diproses dan memiliki nutrisi yang tinggi. Dengan menggantikan beras perang daripada beras biasa, ia mampu memberi manfaat kepada kesihatan diri. Biasanya siapa yang sedang mengamalkan diet yang seimbang, dia akan menukar dari beras biasa ke beras perang. Antara khasiat yang terdapat dalam beras perang adalah: 1. Mengurangkan risiko kanser kolon Beras perang mengandungi kadar selenium yang tinggi, dan juga terdapat fenol yang dijumpai di dalamnya sekali gus…

Read More

Tips Penjagaan Kebersihan Diri | Menjaga kesihatan badan adalah sangat penting bagi semua individu dan tidak mengira faktor usia. Salah satu sebab mengapa kebersihan diri itu penting adalah untuk memastikan tahap kesihatan berada dalam keadaan yang baik. Kebersihan diri adalah salah satu kunci kepada kesihatan diri. Sekiranya anda tidak menjaga kebersihan diri, kesihatan anda pun akan turut merosot disebabkan hidup dalam kekotoran. 1. Berus Gigi Selepas Makan & Sebelum Tidur Cara pertama untuk mengekalkan kebersihan diri adalah dengan menjaga kebersihan mulut dan gigi. Tujuannya adalah untuk mengekalkan kebersihan gigi serta mengelakkan rongga nafas berbau dan gangguan orang lain. Dengan itu…

Read More

Tips Buat Sambal Tumis Supaya Tahan Lama | Bagi mereka yang menyukai makanan pedas, sambal tumis ini pasti menjadi kegemaran untuk dimakan bersama lauk yang lain. Untuk menjadikan sambal tumis tu sedap dan tahan lama, korang cuma perlu gunakan beberapa bahan dan cara memasak yang betul je! Jom kita ikuti petua yang dikongsikan oleh Che’ Nom ni. 1. CILI KERING Rasa sambal akan jadi lebih padu kalau kita gunakan cili kering berbanding cili boh. Pemilihan cili kering ni sangat penting sebab ianya mempengaruhi warna dan rasa sambal tumis. Cili kering yang licin dan berkilat adalah lebih pedas daripada cili kering yang berkedut dan kerinting. Haa…

Read More

Petua Masak Nasi Supaya Tak Cepat Basi | Rasa macam baru je masak nasi, tapi dah basi. Macam mana tu? Kan dah membazir kena masak balik. Kalaulah ada cara nak masak bagi tahan lama. Mesti korang nak tahu juga kan. Jom min kongsikan cara bagaimana nak buat supaya nasi tak cepat basi. 1. Basuh Beras Hingga Betul-Betul Bersih Kebanyakan orang ingat kalau basuh beras berulang-ulang kali akan hilang nutrisi dalam beras tu. Namun begitu, realitinya kalau kurang dibasuh, ia akan lebih cepat rosak selepas dimasak. Jadi, apabila tengah membersihkan beras, bilas dengan air berulang-ulang kali agar semua kekotoran keluar. Bilasan…

Read More

Petua Dapatkan Ikan Goreng Rangup | Selain ayam goreng, ikan goreng juga menjadi salah satu menu simple kegemaran semua. Tak kisahlah kanak-kanak atau dewasa, makan nasi panas berlaukkan ikan goreng memang nikmat. Lagi-lagi bila ikan goreng tu digoreng rangup. Ada beberapa cara dah bahan yang boleh membuat ikan goreng lebih rangup: 1. CUCI IKAN DENGAN BETUL Punca ikan meletup-letup semasa digoreng ni sebab keadaannya yang masih mempunyai banyak cairan di dalamnya, contohnya ikan keli yang biasanya berlendir. 2 cara untuk membersihkan lendir: i) Limau nipis – Tabur sedikit limau nipis dan sedikit garam halus. ii) Tepung Gandum – Cuci ikan dengan tepung gandum. Biarkan ikan diperap seketika…

Read More